Ansök om Körkortstillstånd:

Innan körkortseleven kan börja övningsköra och utbilda sig till en trygg och säker bilförare, på trafikskola eller privat så måste körkortseleven ansöka om och få beviljat ett Körkortstillstånd, eller lämplighetsintyg som det hette förr i tiden.

Körkortseleven ansöker om körkortstillstånd hos svenska TRANSPORTSTYRELSEN,

Fyll i ansökan digitalt för snabb behandling.

komplettera ansökan med syntest

Innan svenska transportstyrelsen kan behandla körkortseleven ansökan om körkortstillstånd behöver körkortseleven gå till en optiker och göra ett syntest.  De flesta optiker skickar resultatet direkt till transportstyrelsen.

Har du en medicinsk diagnos och ska ta körkort?

Om du har någon typ av diagnos, t.ex ADHD, ADD, Asperger, Autism eller Diabetes och ska ta körkort så behöver du i regel lämna ett läkarintyg som visar aktuell status för din diagnos. Detta blir du meddelad om i samband med att du ansöker om körkortstillståndet.
Det är ofta svårt att få tid för detta intyg hos psykiatrin och i sådana fall kan du vända dig till Läkarintyg Direkt i Solna.