korlektioner-korkortsutbilning-stockholmFred Trafikskola i Vällingby, Vinsta, erbjuder körlektioner för manuell och automatväxlad personbil. samt körkortsteori, riskutbildningar och Handledarkurs i Stockholm.

-  till både nybörjaren och körkortseleven med mer erfarenhet.

Vägen tll körkort - Vinsta

Transportstyrelsens  körkortsutbildningsplan består av 15 moment och körkortseleven förväntas ta sig igenom och lära sig tillämpa samtliga delar både praktiskt och teoretiskt för att få godkänt på sitt Förarprov.

Körkortstillstånd

Innan körkortseleven kan börja övningsköra måste eleven ansöka om och få beviljat ett Körkortstillstånd. Fyll i ansökan digitalt via Transportstyrelsen och komplettera med ett syntest hos en optiker.

Körkortsutbildningsplan

Förutom att lära sig att manövrera bilen måste körkortseleven även lära sig samspelet mellan fordon och trafikanter. Allt för att undvika olyckor och målet är att körkortseleven ska uppnå de krav och bedömningskriterier som ställs på körkortseleven vid körprov.

Intro/Handledarkurs

Obligatorisk utbildning för både körkortselev och handledare inför privat övningskörning, mängdträning, som del av en körkortsutbilding.

Körlektioner

En professionell körlektion hos Fred Trafikskola är fr 60 minuter lång och startar och slutar utanför trafikskolan på Härjedalsgatan 7a i Vällingby. Innehållet i en körlektion följer den utbildningsplan som körskolan har anmält till och fått godkänd av Transportstyrelsen.

Körkortsteori

Fred trafikskola erbjuder digitalt läromedel, för självstudier via Trafikskolaonline.se Läromedlet är välbeprövat och komplett, med körkortsteori, tester och slutprov (över 1000 frågor) samt  integrerat i bokningssystemet.

Lärarledd körkortsteori

Fred trafikskola erbjuder även lärarledd körkortsteori, individuellt eller i grupp.

riskutbildning

Inom utbildningsplanen för svenskt körkort finns två obligatoriska riskutbildningar! Båda måste vara genomförda och godkända innan körkortseleven kan göra sitt kunskapsprov. Bokning av riskutbildning görs i kontakt med trafikskolans personal eller via hemsidan.

Risk1, Riskettan

Lärarledd föreläsning om alkohol droger och risdkfyllda bettenden i trafiken. Riskutbildning 1, Riskettan hålls regelbundet i trafikskolans lokaler. Riskettan på engelska kan bokas på Gillingebanan i Vallentuna. Bokning görs i kontakt med trafikskolans personal eller via hemsidan.

Risk2, Halkbanan

Halkbanan bokas hos Stockholms Trafikövningsplats AB Bromma Halkbana Körkortseleven måste själv ta sig till platsen för utbildningen. Halkbanan kan även bokas på Gillingebanan i Vallentuna både på svenska och engelska. Innan vi bokar halkbanan måste körkortselever uppnå tillräckliga körkunskaper, moment 7. Nya körkortselever kan godkännas efter en Utbildningskontroll. Bokning görs i kontakt med trafikskolans personal eller via hemsidan.

Förarprov

Körkortsutbildningen för personbil (behörighet B) avslutas med förarprovet som är ett två-delat prov. Ett teoretiskt kunskapsprov och ett praktiskt körprov De båda riskutbildningarna måste vara genomförda i god tid innan kunskapsprovet och godkänt kunskapsprov krävs innan körprovet. Bokning görs i kontakt med trafikskolans personal eller via hemsidan.

Bokning av kunskapsprov genom Trafikskolan

För att trafikskolan ska låta körkortseleven genomföra ett, genom trafikskolan bokat, kunskapsprov, måste trafikskolan kunna bedöma att körkortseleven är fullärd och kommer att få godkänt vid provtillfället. Denna bedömning kan endast göras via det digitala läromedel som går att köpa via trafikskolan. Om tillräckliga kunskaper inte uppnåtts i god tid innan bokningstillfället kommer kunskapsprovet att bokas av, vilket kan resultera i senarelagt körprov. Bokning görs i kontakt med trafikskolans personal eller via hemsidan.

Bokning av uppkörning och Lån av bil vid körprov.

För att få låna trafikskolans bil vid uppkörning krävs att körkortseleven är färdigutbildad. Denna bedömning görs under ett skoltprov. Det är resultatet av skolprovet som ligger till grund för om eleven får låna trafikskolans bil eller om körprovet måste planeras om och fler körlektioner behöver bokas. Bokning görs i kontakt med trafikskolans personal eller via hemsidan.

Trafikskolan har rätt att avboka körprovet om tillräckliga kunskaper inte uppnåtts i god tid innan bokningstillfället.

Uppgradering automat - Manuell

Innehavare av körkort med begränsning ”automat”, Trafikvillkor: 78. kan efter ett godkänt körprov med manuellt växlad bil uppgradera till körkort utan begränsning, det vill säga köra både manuell och automatväxlad bil utan att göra ett nytt teoriprov eller genomgå de två riskutbildningarna.

Vill du ta körlektioner eller övningsköra privat inför ditt praktiska körprov med manuell personbil krävs INGET körkortstillstånd MEN en godkänd trafiklärare/handledare.